Pagrindinis Tibeto budistų vienuolynų vadovas

Pagrindinis Tibeto budistų vienuolynų vadovas

Paskutinį kartą atnaujinta: 2025-03-11

Nevaisinga, aukšto aukščio Tibeto plokščiakalniai ir Himalajų viršūnės sniego viršūnės turi vieną bruožą, išskiriantį juos nuo visų kitų kalnų aplinkų: „Gompas”. Reiškia „meditacijos vietos” Tibete, „Gompa” iš esmės yra vienuolynai-kai kurie mažo dydžio, kai kurios tokios pat didelės kaip kaimo aptvaro-ten, kur gyvena vienuoliai ir vienuolės, yra išsilavinę daktaro laipsnio budistinėje atitikmenyje ir rūpinasi aplinkinių pasauliečių bendruomenių religiniais poreikiais. Pagalvokite apie „Gompa” kaip gyvus budistų universitetus, kurie saugo Tibeto kultūrą ir tapatumą.

Iš išorės „Gompa” yra primenančios dėžutes ir tiesmukiškos, dažnai baltos spalvos ar kaštono ir yra su stupais-kupolo formos struktūra, kurioje dažnai yra relikvijų ir tarnauja kaip meditacijos vieta. Bet iš vidaus jų paprasti išorė sprogo į spalvų kataklizmą, mikrokosmą auksinių budų ir kitų dangaus būtybių statulų bei sudėtingų freskų, į kuriuos įamžinta senovės dvasingumo, numerologijos ir kosmologijos sąvokos – daug ką reikia paimti neišnaudotam keliautojui. Šis Tibeto vienuolyno kelionių vadovas padės geriau suprasti Gompos, dvasinių centrų, esančių Himalajų kultūros širdyje, pasaulį.

Potala rūmų vienuolyno išorė Lhasa saulėtą dieną.
Hung Chung Chih/Shutterstock

Tibeto Gompos dvasinės architektūros dekodavimas

Gyvenimo ratas (Bhavachakra)

Kas yra visi pikti demonai, nusiteikę ant vidinių Gompos sienų, ir kokia yra didelių ratų, kuriuos jie laiko savo nagais, ir kartais tarp jų fangų prasmė? Bhavachakra arba Tibeto gyvenimo ratas yra svarbiausias sudėtingų santykių, sudarančių budizmo visatos filosofiją, vaizdas.

Rato išorinis ratlankis simbolizuoja nesibaigiantį karminės priežasties ir pasekmės ciklą, kurio viduje šešios to paties dydžio skiltelės žymi šešias skirtingas sferas arba kartu egzistuojančius pasaulius, kur žmonės, gyvūnai, dievai, prakeiktas ir demi-dievai gyvena kančias, dėl to, kas sukasi prie paties rato centro)-trys ešeriai (vaizduojami kiaulė), prisirišimą (spyną).

Gyvenimo ratas Taktshang Dzong, Butanas.
Danita Delimont/Getty images

Pagrindinės maldos salės (Lha Khang)

Pagrindinė „Gompos” maldos salė tarnauja kaip vaizdinis vadovėlis tiems, kurie gali suprasti kiekvienos figūros simboliką jos sienose, tačiau tai taip pat yra namas. Tibete „Lha Khang” reiškia Dievo gyvenamąją vietą (Khang) (Lha) ir nurodo apšviestas būtybes (bodhisattvas) ir joje gyvenančias Buda.

Kaukių kambariai ir iškilmingos erdvės

Tibeto chamo šokiai, kai Tibeto vienuoliai nešioja spalvingas medines kaukes ir atlieka judesius, kurie skaitomi kaip žinomiems istorijoms, yra kultūrinis malonumas, tačiau tiksliai reikia apsilankyti Gompa tiksliais metų laikais. Dauguma „Gompas” turi keletą šių gražių ir kartais nerimą keliančių kaukių specialiuose kambariuose-atkreipkite dėmesį į skeleto Chipatio veidą, „Charpo” valdovą (vietose, kur kūnai yra kremuojami ar paliekami suskaidyti) arba elnių formos kaukės, simbolizuojančios šio gyvūno nekaltumą ir galią.

Chortens

Chorenas yra tibetiečių tipo stupa-su didele, svogūnine vidurine dalimi, vaizduojančia vandenį, esantį virš laiptelių sluoksnių, ir užpildyta auksinės smaigalio, simbolizuojančiu ugnį. Viduje chortai yra organizuojami sluoksniais, vaizduojančiais kelią į nušvitimą. Iš pradžių sukurta Budos relikvijoms, šiandien chortens yra Gompas visame Himalajuose, šiaurės vakarų Kinijoje ir Mongolijoje. Jų forma atspindi penkias Budos kūno proporcijas ir penkis budistinės filosofijos elementus – kvadratinę bazę apačioje, pavyzdžiui, reiškia Žemę ir požemį.

Priešais senovinį Tibeto budistų chortensą (stupos) yra sudužęs mėlynasis kinų sunkvežimis, kuris yra atkuriamas Lo Manthang mieste, netoli Tibeto sienos Nepalo.
Whitworth” vaizdai/”Getty images”

Budistinės dievybės ir simbolika

Skirtingos Budos formos

Norėdami supainioti dalykus, Buda nėra tik istorinė Buda Sakyamuni (princas Siddharta Gautama, gimęs Nepale prie Lumbini). „Gompas” taip pat gali priimti Maitreya, būsimojo Budos, kuri ateis padėti žmonijai pasiekti nušvitimą, statulos, arba penki Dhyani Buddhos, kurie yra patys gimę ir egzistavo nuo laiko pradžios. Pavaizduoti sėdintys ir beveik identiški, jie išskiria vienas kitą pagal jų rankų pozicijas ir kryptį, su kuria jie susiduria.

Bodhisattvas ir jų reikšmės

„Gompas” dažnai pasižymi kitomis statulomis šalia Budos: Paimdami savo vardą iš sanskrito kalbos žodžių „bodhi” (nušvitimas) ir „sattva” (būties), šios gailestingos dangaus būtybės yra pakeliui į galutinį apšvietimą, tačiau nusprendė atidėti jų įėjimą į Nirvaną, kad padėtų moliniam. Egzistuoja daug bodhisattvų, o „Avalokitesvara”, žinoma kaip gailestingumo deivė Guanyin Rytų Azijos budizme, yra populiari atstovas.

Skelbimas

Kopano budistų vienuolynas Katmandu Nepalo licencijos tipas: Media Atsisiųsti Laikas: 2023-03-22T04: 01: 48.000Z Vartotojas: AOMI.ITO_LONELYPLANET IS redakcija: No Puick_order:
Oguz Dikbakan/Shutterstock

Apvilčių dievybės (Dharmapala)

Jums gali kilti klausimas, kodėl kiekvieno „Gompos” sienos yra nudažytos bauginančiais, monstais panašiais subjektais, kai kurios puoštos kaukolės girliandomis po jų aštriais fangais ir laukinėmis akimis. Atrodykite geriau: jie yra geranoriškos, sustiprintos būtybės. Kaip ir Buda, šie nuožmiai atrodanti Dharmapala turi trečiąją apšvietimo akį ant kaktos ir yra jo mokymų, dharmos, gynėjų.

Įprasti budistų simboliai

Kiti įprasti budistų simboliai yra „Lotus” gėlė, Budos pabudimo simbolis ir lygus potencialas visoms būtybėms pasiekti nušvitimą; Baltas Conch apvalkalas, vaizduojantis Dharmos plitimą; dvi auksinės žuvys, išsivadavimo simbolis nuo begalinio mirties ir atgimimo ciklo; ir „Parasol”, visų blogio gynėjas.

Geriausias 6 „Gompas”, kurį reikia aplankyti

Potala rūmai, Lasa

Aukšta Lhasa centre Tibeto autonominiame Kinijos regione, buvusi Dalai Lamos rezidencija yra didžiausia Gompos, užpildytos tūkstančiu kamienų, esančių salės. Tačiau apsilankymas Jame ir Tibete įmanoma tik griežtai kontroliuojamose kelionėse, kurios verčia keliautojus skubėti per šią neįtikėtiną „Gompa”.

Tawang vienuolynas, Tawang

Tawangas, pastatytas ant pasienio tarp šiaurės rytų Indijos Arunachal Pradešo ir Tibeto, yra didžiausias Indijos vienuolynas ir antras pagal dydį „Gompa” po Potala rūmų. „Tawang Gompos” labiausiai įspūdinga salė yra trijų aukštų surinkimo salė Dukhang, kurioje yra 7,6 m aukščio (25 pėdų) auksinė Budos statula, sėdinti ant lotoso sosto. Apsilankykite kovo pradžioje, kai vietiniai Monpa žmonės švenčia Losarą, Tibeto Naujuosius metus arba vasaros mėnesiais, kad išvengtų ledyninių žiemų.

Tawango vienuolynas yra matomas prieš kalnų grandinę, kai saulė leidžiasi fone.
Kun fotografas/Shutterstock

Labrango vienuolynas, Xiahe

Vienas iš šešių puikių Gelugpos „Geltonosios skrybėlės” Tibeto budizmo vienuolynų, šis didelis, į citadelę primenantis „Gompa” Xiahe mieste Gansu mieste, Kinijoje, turi 3 km ilgio (1,9 mylios) maldos ratų trasą ir yra viena iš Tibetos pasaulio žinomų mokyklų. Ir skirtingai nei Tibetas, jis lengvai prieinamas be apribojimų. Pakilkite prieš aušrą ir prisijunkite prie piligrimų, kai jie giedoja ir sukasi ratus, kad gautų unikalią patirtį.

Tabu vienuolynas, Tabu

Paslėptas Šiaurės Indijos Himachal Pradešo Barreno Spiti slėnyje, tabo Gompa buvo įkurtas 996 m. CE ir yra seniausias nuolat veikiantis „Gompa” Himalajuose. Nors struktūrai reikia atnaujinti, gerai išsaugotų senovės budistų statulų kolekcija, freskos ir Thangkas nepanaši į niekur kitur.

Puošnios, auksinės maldos vėliavos tabu vienuolyne Indijos Spiti slėnyje.
Vaizdo šaltinis/”Getty Images”

Pughtal vienuolynas, Zanskaras, Indija

Ladako Himalajų regiono visiško izoliacijos ir apleisto grožio simbolis, Pughtal Gompa buvo sukurtas iš natūralaus urvo, gyvenančio keliaujant, medituojantys vienuoliai maždaug prieš maždaug 2550 metų ir buvo įkurta kaip Gompos XII amžiuje. Šiandienos struktūra kabo nuo to dramatiško uolos veido 3800 m (12 467 pėdų) aukštyje kaip stulbinantį priminimą apie vienuolinį atsparumą.

Kopano vienuolynas, Katmandu, Nepalas

Kopanas Gompa, įsikūręs netoli orientyro „Boudnath Stupa”, yra ne tik stulbinantis su keturiais bokšteliais, sukrautomis aukštai ant kalvos prieš ramią, žalią kalnų foną, bet ir garsėjantį tuo, kad yra vienas iš nedaugelio gompų, mokančių užsieniečiams.

Kelionės planavimas: Tibeto vienuolyno kelionių vadovas

Etiketas ir papročiai

Įeikite į maldos sales ir vaikščiokite pagal laikrodžio rodyklę, tylios ir žinokite apie vienuolinę aplinką. Nenurodykite savo kojų, laikomas žemiausia ir nešvariausia kūno dalimi, mokytojais, kitais vienuoliais, altoriumi ar šventaisiais daiktais. Be to, niekada nesėdėkite ant grindų ar kilimėlių, skirtų vienuoliams.

Fotografijos gairės

Su įspūdingais žalumynais, bliuzais ir auksiniais atspalviais „Gompas” vidinės salės yra vieni iš fotogeniškiausių ambiansų pasaulyje – ypač kai jos užpildytos giedojimais vienuoliai rytinėje šviesoje. Tačiau laikykite savo užraktą: dauguma „Gompas” neleidžia fotografuoti. Fotografuoti eksterjerą ir šventyklos aplinką yra paprastai priimtina (o daugumai jaunesnių naujokų vienuolių bus malonu net už jus pozuoti), tačiau vidinės salės yra kitoks žaidimas. Net jei jis nenurodytas su ženklu, niekada nenurodykite savo objektyvo per arti vienuolio, altoriaus ar statulos.

Vienuolis vaikšto ir paverčia didžiulius, spalvingus maldos ratus Labrango vienuolyne Xiahe, Gansu provincijoje.
„Owngarden”/”Getty Images”

Aprangos kodas

Kaip ir bet kuri šventa garbinimo vieta visame pasaulyje, kukliai apsirenkite. Jei važiuos į Himalajus vasarą, kai išlieka pūslinė aukšto aukščio saulė, pabandykite vengti įvažiuoti į „Gompas” su šortais ir atskleisti drabužius ir nusiminti skrybėlę priešais bet kurį priešais Lha Kang.

Geriausi maldų ir ceremonijų laikai

Paprastai nykščiu bet kuris Gompa yra aktyviausias prieš pat saulėlydį, kai vienuoliai susirenka į savo rytines maldas ir giedoja Lha Kang.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *